Unieke Volvo FMX 4x4 Sondeertruck van Van der Straaten Geotechniek kan iedere ondergrond in kaart brengen

Voor geotechnisch onderzoek nam Van der Straaten Geotechniek, gevestigd in Hansweert, onlangs een Volvo FMX 4x4 Sondeertruck in gebruik. Deze truck, tevens voorzien van rupsbanden, is een fraai staaltje van engineering en een van de meest geavanceerde oplossingen in Nederland. Bluekens Truck en Bus begeleidde de technische aanpassingen aan het chassis en leverde de truck in de huisstijl van Van der Straaten Geotechniek.

Geotechniek is de basis van een bouwproject

Al meer dan 50 jaar verricht Van der Straaten Geotechniek geotechnisch onderzoek op land én water. Het is een specialisme dat zich richt op de gesteldheid van de ondergrond; in feite moet er altijd en overal waar gebouwd wordt onderzoek gedaan worden naar waar je op bouwt. Lars Kloet, bedrijfsleider van Van der Straaten Geotechniek: “Geotechniek is de basis van een bouwproject. Je hebt gegevens nodig van de ondergrond om bijvoorbeeld te weten waar je moet heien voor de fundering van een gebouw. Of hoe dik een damwand moet zijn van een bouwkuip. Met behulp van geotechniek kun je onder andere de draagkracht van de bodem in kaart brengen. De grootste problemen vind je in de veengebieden in Nederland, maar ook in de kleilagen. Een ondergrond kan heel grillig zijn en over honderd meter kunnen al totaal verschillende uitkomsten worden gemeten. Indien nodig voeren we ook aanvullend boor- en laboratoriumonderzoek uit.”

Volvo FMX past bij de innovatie in de geotechniek

Voor die metingen heeft Van der Straaten Geotechniek een nieuwe Volvo FMX 4x4 in gebruik genomen. “Het belangrijkste bij een Sondeervoertuig is de opbouw. In zijn soort is dit de tweede in Nederland. Daar waar normaal sondeerbuizen een lengte hebben van 1 meter en ze handmatig in elkaar gezet worden, heeft deze opbouw een carrousel met units van 35 centimeter die automatisch de sondeerstreng in elkaar schuift. Het proces is daarmee verder geautomatiseerd. Bijzonder is ook dat dit type voertuig (Track-Truck) voorzien is van een neerklapbaar rupsonderstel, waardoor de truck op iedere ondergrond uit de voeten kan. Dat dit grote gevolgen heeft voor het chassis spreekt voor zich. De keuze voor de Volvo FMX is onder meer ingegeven door het feit dat Volvo af fabriek een 10-tons vooras levert. Daarnaast is het gebruiksgemak voor de chauffeur van doorslaggevend belang geweest.”

Lees alles over de Volvo FMX

Belangrijk samenspel tussen Bluekens en opbouwer

De bouw van een dergelijk voertuig is een nauw samenspel geweest tussen Bluekens Truck en Bus en A.P. van den Berg die de geavanceerde sondeerapparatuur (Cone Penetration Testing) en de opbouw leverde. Arend van den Berg, Accountmanager Volvo Trucks bij Bluekens Truck en Bus: “Voor sonderen is nauwkeurigheid vereist. Het gaat dan onder meer om de plaats van de sondeerunit, die in het midden van het voertuig moet zitten, maar ook voor de gewichtsverdeling van het voertuig. Het betekent dat er de nodige engineering nodig was om het chassis zo te krijgen dat het technisch voldeed aan de opbouw. Een van de uitdagingen was dat de aandrijflijn exact op de plaats zit waar de sondeerstreng de grond in gaat. Door de aandrijflijn te ‘verjongen’ kon dit gerealiseerd worden. Dit ‘verjongen’ is het op een bepaalde plek de aandrijflijn te versmallen en is bij Terberg Techniek uitgevoerd. Uiteraard worden dit soort zaken in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland opgepakt. Om ruimte te geven aan de rupsbanden zijn diverse zaken aangepast, zoals het accupakket en de brandstoftanks. Deze zijn verplaatst. En er is een hulpframe aangebracht in het chassis.”

Lars Kloet vult aan: “We maken onze keuze op basis van de technische specificaties, daarna ontstaat er een samenspel tussen Bluekens Truck en Bus enerzijds en de opbouwer. Bluekens Truck en Bus heeft ons in hoge mate ontzorgd. Zij hebben de communicatie gedaan en ook meegeholpen met de technische uitvoering. Een van de voorbeelden is het hulpframe. Je wilt de rupsen zo lang mogelijk hebben voor een goede gewichtsverdeling op de ondergrond. Dat is mogelijk door een zo groot mogelijke vrije ruimte te realiseren. Het rupsstel wordt hydraulisch aangedreven door de PTO. De truck kan rijdend op de rupsen op afstand bestuurd worden. Dat maakt plaatsbepaling en afstelling een stuk makkelijker voor de chauffeur.”

Spuitwerk bij Bluekens Goes

Tot slot is het spuitwerk verzorgd door Bluekens Goes. Naast de Volvo FMX nam Van der Straaten Geotechniek ook een Volvo FL oprijwagen in gebruik, ook deze is in de spuiterij in Goes voorzien van de kenmerkende huisstijl.

Neem een kijkje in onze spuiterij

Over Van der Straaten Aannemingsmaatschappij

De basis van Van der Straaten Aannemingsmaatschappij werd al ruim 115 jaar geleden gelegd. Het bedrijf heeft een stevig fundament in de waterbouw. Lars Kloet: “Wij zijn waterbouwkundige specialisten die meestal op de grens van land en water werken. Zo houden we ons bezig met funderingstechniek, civiele techniek, waterbouw en infra. Het gaat om stalen, betonnen en houten, maar ook kunststof constructies. Geotechniek is ondersteunend aan alle disciplines van Van der Straaten Aannemingsmaatschappij maar werkt voornamelijk voor derden.”

Meer informatie Van der Straaten Aannemingsmaatschappij
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_009
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_019
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_022
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_017
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_003

Meer weten over dit unieke concept met de Volvo FMX?

Maak kennis met dit veelzijdige bouwvoertuig dat beschikbaar is in verschillende configuraties.